Isnin, 29 April 2013

Pemilihan calon isteri VS Pemilihan calon suami

PENDAHULUNAN:-

Pengetahuan tentang prkhawinan dan kekeluargaan islam merupakan perkara asas yang perlu diketahui oleh setiap individu sebelum memasuki gerbang perkhawinan.



Ilmu yang berkaitan dengan sistem kekeluargaan islam wajib diketahui oleh pasangan suami isteri kerana ia merupakan perkara yang amat penting bagi mencapai matlamat perkahwinan,iaitu kebahagian yang berterusaan.


Islam mempunyai peraturan yang lengkap mengenai perkhawinan dan kekeluargaan,setiap individu yang berkahwin perlu mematuhi peraturan tersebut bagi memastikan rumahtangga yang dibina sentiasa rukun dan damai srta mendapat rahmat ALLAH SWT..



Persediaan sebelum berkhawin


Setiap orang yang akan berkahwin perlu melengkapkan diri dengan persediaan tertentu yang meliputi ilmu fardhu ain dan fardu kifayah,sama ada yang berkaitan dengan persediaan fizikal,mentel,spiritual,ekonomi,dan sosial.


penekanan kepada perkara-perkara di atas perlu dilakukan bagi memastikan matlamat pembinaan keluarga bahagia dapat dicapai.Tanpa penekanan tersebut ia akan menjejeskan pencapaian kehormonian rumahtangga sebagaimane yang dicite-citakan ...




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.


nasihat